Sunt masinile autonome o realitate sau nu?
De la invenția mașinilor cu combustie internă au existat două promisiuni. Prima a fost că se vor construi mașini zburătoare și a doua că vor exista mașini autonome, mașini care se conduc singure. Ambele promisiuni nu se vor realiza prea curând pentru că ambele sunt o minciună spusă de cei ca Elon Musk care tot promit mașini autonome de zece ani. În rândurile de mai jos, biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă prezintă argumentele pentru care mașinile autonome nu se vor concretiza prea curând.
Mașinile zburătoare există, le vedem filmate pe youtube dar acestea sunt mai mult avioane decât mașini, nu sunt practice, sunt doar concepte și nu mașini zburătoare care se află în producție de serie. Același lucru este valabil și pentru mașinile fără șofer, autonome, sunt doar niște concepte, mașinile de serie care chiar se pot conduce singure nu există.
Vom începe discuția cu cei care promit mașini care se conduc singure dar care nu sunt și anume Tesla. Pe site-ul celor de la Tesla orice model poate configurat cu ceea cei ei numesc „Capabilitate autonomă completă”. Chiar și cea mai accesibilă mașină de la Tesla, Model 3 poate fi echipat cu această opțiune, prețul acesteia depășind 8000 de euro. Această opțiune de la Tesla poate să schimbe direcția în mod automat pentru a menține mașina în banda sa de circulație, păstrează o distanță sigură față de mașina din față și schimbă banda de circulație când este activat semnalizatorul – în SUA acest sistem va permite mașinii chiar să iasă de pe autostradă la o joncțiune, va direcționa mașina pe un drum secundar. Așadar este complet autonomă o mașină echipată cu această opțiune? Nu, nu este, nu poate să conducă prin oraș fără ajutorul șoferului. Opțiunea de autonomie completă conține și o caracteristică pe care Tesla o numește „Summon Feature”. Această caracteristică îi permite șoferului să controleze mașina folosind telefonul mobil pe post de telecomandă astfel încât mașina să poate fi chemată la șofer dintr-o parcare. Mașina se va direcționa singură cu spatele sau cu fața pe lângă obstacole pentru a ieșii din parcare. Din nefericire, din testele efectuate de biroul de închirieri mașini Nova Rent a Car din Iași, această caracteristică „Summon Feature” nu funcționează, este foarte temperamentală. La fel este și sistemul „pilot autonom” care câteodată o ia razna pentru că are impresia că este un obstacol în față când în realitate nu este nimic și va frâna automat. Din acest motiv, cu toate că acest sistem este denumit ca fiind complet autonom, Tesla a introdus o declinare a răspunderii care spune că acest sistem nu face mașina autonomă.
Aceasta este Tesla în prezent, oare cum va arăta viitorul. Ford și Volkswagen s-au asociat pentru a investi aproape 3 miliarde de dolari într-o companie nouă de tehnologii autonome numită „Argo Ai”. Hyundai a investit 2 miliarde dolari în tehnologiile autonome și vor lansa taxiul autonom „Robotaxi” în anul 2023 care va fi pus în circulație în orașul Las Vegas din SUA. De asemenea și alți producători de mașini ca Jaguar și Land Rover investesc sume mari de bani în această tehnologie, iar Mercedes se chiar autointitulează deschizător de drumuri când vine vorba despre mașinile autonome. Toate acestea sună bine dar istoria ne-a învățat că producătorii de mașini fac promisiuni exagerate pe care nu le respectă când vorbim de subiectul mașinilor autonome.
Vom începe cu Elon Musk de la Tesla. În anul 2016 acesta a pretins că până în anul 2018 va oferi spre vânzare modele de mașini Tesla fără șofer care se vor conduce singure de la o coastă la alta a Americii, de la Los Angeles la New York, acest lucru nu s-a concretizat. Elon Musk a mai declarat că până în anul 2020 Tesla va avea milioane de taxiuri robotizate fără șofer deplasându-se prin Statele Unite, lucru care de asemenea nu s-a concretizat.
Vom merge mai departe la constructorii de mașini tradiționali. În anul 2016 Ford declara că până în anul 2021 vor avea mașini fără șoferi și chiar fără volan. Doar trei ani mai târziu șeful de la Ford declara că această chestiune a mașinilor fără șofer nu o vor putea realiza. De asemenea în anul 2016 cei de la BMW declarau că și ei vor avea la vânzare mașini autonome până în anul 2021, ceea ce iar nu s-a întâmplat. În anul 2017 cei de la Volvo, intrați mai târziu în această horă, declarau că și ei vor avea mașini fără șofer până în anul 2021, dar așa cum ne-a demonstrat istoria, nici ei nu s-au ținut de cuvânt.
Vedem o tendință aici. Așa cum am menționat la începutul articolului, chiar dacă există mașini zburătoare, acestea nu sunt modele de serie ci sunt doar prototipuri, concepte și este la fel cu așa zisele mașini autonome, mașini fără șofer precum Hyundai Robotaxi. De asemenea aria de operare a acestor taxiuri este limitată, nu sunt mașini cu adevărat autonome care se pot deplasa oriunde, acestea își vor putea transporta clienții doar în interiorul orașului Las Vegas. Până acum toate mașinile autonome au fost limitate la o anumită arie de operare. De exemplu în anul 2021 Ford a realizat un test cu multiple modele Mondeo autonome dar acestea puteau să se deplaseze doar între două gări din orașul Oxford din Anglia. Aceasta a fost ruta lor și trebuiau să aibă un șofer la volan pentru motive de siguranță, în caz că trebuia să fie conduse. Ironia este că ruta pe care se deplasau lua 15 minute cu mașina în timp ce cu trenul doar 12 minute.
Aceasta ne aduce la argumentul inițial și anume că mașinile autonome nu sunt o realitate așa că nu este corect să fie numite mașini autonome sau mașini fără șofer când acest lucru nu este adevărat. Asociația pentru siguranța vehiculelor Thatcham Research care se implică în testele de accidente pentru diverși producători auto au făcut o plângere către industrie despre această denaturare a ceea ce pot face mașinile pentru că clienții chiar au impresia că se pot conduce singură. Există cazuri în care șoferii au dormit intenționat la volanul unor mașini presupuse autonome pentru că ei au avut impresia că acestea pot să conducă singure când acest lucru nu este adevărat.
Așadar, dacă sunt atâtea probleme cu mașinile autonome, de ce toți producătorii auto sunt susținători atât de înflăcărați al acestor tehnologii? Răspunsul sunt banii, întotdeauna sunt banii. Biroul de închirieri auto Nova Rent a din Iași a analizat piața și a aflat că experții financiari au prezis că până în anul 2050 industria tehnologiei autonome va valora 7 trilioane de dolari (7000 de miliarde). Fiind atât de mulți potențiali bani de câștigat este evident că vor fi multe companii care vor dezvolta tehnologii care să permite construcția de mașini fără șofer. Cu toate acestea, calculatoarele și algoritmii acestora au întotdeauna probleme în comparație cu oamenii când este vorba de evenimente aleatoare unice, acestea fiind foarte bune la repetarea de acțiuni sau răspunsuri la evenimente cunoscute. Când apare ceva necunoscut ele tind să se blocheze. Creierul uman este cu mult mai bine construit pentru a răspunde la situații necunoscute. În plus tehnologia pe care o avem în corpul nostru este mai bună decât s-ar crede. De exemplu cele mai performante camere video și foto au o rezoluție maximă de 400 de mega pixeli în timp ce ochiul uman dispune de o rezoluție de 600 mega pixeli. Nu este vorba doar despre tehnologie ci și despre mediul înconjurător, starea drumului, de exemplu multe dintre mașinile autonome se bazează pe marcajele rutiere în timp ce pe multe drumuri din România sau din alte țari acestea dispar pentru că nu s-a investit suficient în infrastructură.
Ultimul argument, dar și cel mai important, pentru care mașinile fără șofer nu sunt o realitate are de a face cu legislația. Toate legile care au fost create de când există șoferi presupun că există o ființă umană în spatele volanului care este responsabilă pentru condusul mașinii. Ce se întâmplă când nu mai este o ființă umană care să poate fi trasă la răspundere în caz de accident? În primul rând trebuie schimbate toate legile ceea ce ia foarte mult timp și tot ceea ce are de a face cu avocații nu doar că ia foarte mult timp dar implică și costuri enorme. Ce se va întâmpla în cazul unui accident? Cine va fi responsabil? Ocupantul mașinii care nu conduce, proprietarul mașinii, constructorul mașinii sau producătorul instalației autonome (hardware, software)? Și cum rămâne cu perioada de tranziție în care pe drumuri vor exista atât mașini autonome cât și mașini conduse de oameni, cine va fi responsabil atunci? În această ecuație intră și psihologia umană, noi acceptăm faptul că nu suntem perfecți, că facem greșeli și iertăm oamenii dar nu tindem să iertăm mașinile pentru greșelile pe care le fac. Când am plătit banii pentru un produs electronic ne așteptăm să funcționeze fără probleme.
Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:
0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro