O masina care nu are senzori de presiune, stie daca sunt probleme la roti?
Răspunsul la întrebarea din titlul articolului este afirmativ iar biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă explică în rândurile de mai jos cum funcționează această tehnologie. O mașină a cărei roți nu sunt dotate cu valve care conțin senzori de presiune poate să detecteze dacă una sau mai multe roți au pierdut din presiunea de aer. Tehnologia care face acest lucru posibil se numește Sistem de Monitorizare a Presiunii Anvelopelor sau SMPA iar în engleză se numește Tire Pressure Monitoring System sau TPMS. Rolul acesteia este de a avertiza șoferul atunci când una sau mai multe anvelope s-au dezumflat punând astfel în pericol pasagerii mașinii. Martorul de bord al sistemului TMPS care avertizează că o anvelopă a pierdut din presiune are culoarea galbenă și se prezintă sub forma unei secțiuni de anvelopă care seamănă cu o potcoavă și are semnul exclamării în mijloc.
Indicatorul de presiune TPMS din mașinile noastre are în spate propria sa istorie. Această istorie este lungă și provine din incertitudinea presiunii corecte din anvelope și numărul mare de accidente ușoare sau tragice care ar fi putut fi evitate dacă șoferii ar fi știut că una sau mai multe dintre anvelopele autovehiculului au presiuni periculos de mici. Chiar și în prezent se estimează că un număr mare de vehicule circulă pe drumurile publice cu anvelope a căror presiune este periculos de mică. Tehnologia TPMS ajută la prevenirea multor accidente serioase deoarece șoferul este avertizat exact asupra anvelopei care are probleme de presiune. În vremurile recente în care mașinile nu erau dotate cu sistemul TPMS singurele modalități prin care se putea verifica presiunea din anvelope era ca șoferul să folosească un manometru de presiune sau printr-o evaluare vizuală.
În prezent toate vehiculele sunt dotate cu sisteme de monitorizare a presiunii. Această dotare este standard pe toate mașinile vândute în SUA începând din anul 2008 și pentru toate mașinile vândute în Uniunea Europeană începând cu anul 2012. Ca răspuns la creșterea alarmantă a accidentelor provocate de anvelopele cu presiuni periculos de mici, SUA și UE au promulgat legi care obligă constructorii auto să implementeze sistemul TPMS pe toate vehicule pe care le comercializează. Există două tipuri de sisteme TMPS, indirect și direct, iar biroul de închirieri mașini Nova Rent a Car din Iași vă explică în rândurile de mai jos modul în care funcționează fiecare.
Sistemul TMPS indirect funcționează pe baza informațiilor primite de la senzorii de viteză de pe fiecare roată pe care sistemul ABS (anti-lock brake sistem) îi folosește. Acești senzori măsoară rata cu care se învârte fiecare roată în parte și aceste informații sunt folosite de computerul mașinii pentru a le compara între ele dar și cu alte informații precum viteza vehiculului. Computerul de bord poate obține dimensiunea aproximativă a anvelopelor mașinii bazându-se pe rata de revoluție pe care o face fiecare roată.
Prin urmare, un sistem de monitorizare a presiunii anvelopelor indirect nu măsoară presiunea reală din roți. Sistemul TMPS indirect nu procesează electronic aceleași informații pe care le întâlnim la manometrele digitale de presiune. În schimb sistemul TMPS indirect doar măsoară cât de repede se rotesc roțile și trimite aceste informații computerului de bord care va declanșa martorul de bord al presiunii dacă ceva în rotația roților nu corespunde. Avantajele sistemului TPMS indirect: sunt mai ieftine în comparație cu sistemele TPMS directe și nu au nevoie întreținere sau programare. Dezavantajele acestor sisteme sunt: pot deveni inexacte dacă mașină este dotată ulterior cu anvelope de dimensiuni mai mici sau mai mari, pot transmite avertismente greșite dacă anvelopele se uzează inegal și trebuie resetate după ce au fost umflate anvelopele.
În cadrul sistemelor TPMS directe fiecare roată este dotată cu un senzor de presiune electronic de pe valvă, iar acești senzori monitorizează presiunea exactă din roți. Sistemele TPMS directe primesc informații atât de la senzorii de presiune din roți cât și de la senzorii de viteză de la sistemul ABS anti-lock brake system.
Senzorii de presiune electronici dintr-un sistem TPMS direct pot furniza chiar și temperaturile din fiecare roată. Sistemul direct de monitorizare a presiunii din anvelope trimite toate aceste informații la un modul de control centralizat unde acestea sunt analizate și interpretate și, dacă presiunea unei anvelope este mai mică decât ar trebui, informația este transmisă imediat bordului unde martorul de presiune joasă se va aprinde. În cadrul sistemului TPMS direct informațiile sunt transmise wireless. Fiecare senzor electronic de presiune are o serie unică astfel sistemul poate să diferențieze între senzorii individuali ai fiecărei roți din cadrul mașinii dar și între senzorii din alte vehicule care au senzori de presiune și se află în apropiere (astfel va știi că acei senzori nu aparțin de mașina respectivă și nu va citi informațiile lor). O mare parte dintre producători folosesc tehnologii proprietare pentru aceste sisteme TMPS directe astfel, înlocuirea senzorilor într-un mod în care să se păstreze compatibilitatea și consistența datelor necesită un tehnician cu experiență.
Biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași a compilat mai jos o listă cu avantajele și dezavantajele sistemului TMPS direct:
- Furnizează presiunea exactă a aerului din fiecare roată
- Nu este predispus la citiri incorecte datorate rotației roții sau înlocuirii anvelopei
- Resincronizare simplă după rotația sau înlocuirea anvelopei
- Bateriile din senzorii de presiune din valvă au o autonomie mare de aproximativ 10 ani
- Senzorii de presiune a aerului pot fi amplasați și în roata de rezervă
- Sunt mai scumpi decât sistemul TMPS indirect
- Cu toate că resincronizarea este simpla, necesită unelte scumpe
- Bateria nu se poate schimba, după ce aceasta s-a consumat, întreg senzorul de presiune trebuie schimbat
- Sistemele proprietare fac ca instalarea, întreținerea și înlocuirea să fie confuză atât pentru proprietarii de mașini cât și pentru service-urile auto.
- Senzorii de presiune pot fi deteriorați în timpul procesului de montare și demontare al anvelopei.
Cu toate că metodele sunt diferite, ambele sisteme de monitorizare al presiunii din roți direct și indirect au același scop, să activeze același martor de bord atunci când situația o impune. Cu toate că sistemele TPMS pot furniza avertismente precise atunci când sunt întreținute corect, acestea nu trebuie să înlocuiască verificările manuale de presiune, trebuie considerate ca una din multele unelte ajutătoare din trusa de unelte ale mașinii.
Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:
0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro