Rezervări telefonice : (004) 0759 145 194

Modul de functionare al etrierelor de frana

2021-07-06 10:50:35 Autor: Nova Rent a Car
Modul de functionare al etrierelor de frana


La fel ca o mașinuță electrică cu telecomandă, fiecare vehicul de pe drumurile publice are câteva funcții de bază: deplasare înainte, deplasare înapoi, întoarcere stânga, întoarcere dreapta și oprire. Bineînțeles că spre deosebire de o mașinuță de jucărie telecomandată, pentru oprirea unei mașini de peste o tonă nu este suficientă oprirea accelerației și apăsarea butonului de marșarier deoarece acest lucru ar duce la distrugerea transmisiei. Sistemul de frânare al mașinilor noastre a evoluat foarte mult de la invenția primelor plăcuțe de frână de către Bertha Benz în anul 1886. În rândurile de mai jos, biroul de închirieri auto Nova Rent a Car din Iași vă descrie modul de funcționare al acestora dar și probleme care pot apărea.

În prezent există două tipuri de sisteme de frânare, frâne pe tambur și frâne pe disc. Frânele pe tambur sunt o tehnologie mai veche, nu la fel de puternice sau de eficiente ca cele pe disc, dar încă folosite pe unele autovehicule ca Dacia pentru că sunt ieftine și destul de bune pentru frânarea roților din spate. Frânele pe disc sunt o tehnologie mai nouă, mai bune decât frânele pe tambur din toate punctele de vedere dar mai scumpe de produs și întreținut.

Sistemul de frânare pe disc este compus din câteva componente principale din care fac parte etrierul de frână, discul de frână, plăcuțele de frână, garnituri, arcuri și cleme care să poziționeze saboții. Discul de frână este montat între roată și butucul axului și se rotește împreună cu roata și axul. Etrierul frânei este montat pe articulația direcției sau a suspensiei și este fix. Prin prinderea discului, etrierul de frână poate reduce viteza roții până aceasta se oprește.

Etrierele de frână se împart în două tipuri, etriere de frână fixe și etriere de frână mobile. Etrierele de frână fixe sunt montate direct pe articulații și toate părțile mobile se află în interiorul acestora. În interiorul unu etrier de frână fix se află cel puțin două pistoane, câte unul de fiecare parte al etrierului, care împing plăcuțele de frâne, care glisează pe pini, spre disc din ambele părți. În cazul mașinilor sport sau al utilajelor grele, constructorii montează etriere cu câte 4, 6, sau chiar opt pistoane și folosesc discuri cu diametre foarte mari. Etrierele de frână mobile nu sunt montate direct pe articulații ci pe o carcasă. Aceste etriere au un piston mare care împinge plăcuța de frână din interiorul discului iar în moment in care plăcuța din interior pune presiune pe disc, plăcuța din exterior este trasă la rândul ei pe disc fără să fie apăsată de vreun piston.

La baza lor, etrierele de frâna sunt dispozitive de multiplicare a forței. La apăsarea pedalei de frânăm un piston mic compresează lichidul de frână din pompa de frâna. Deoarece lichidul de frână nu se compresează, această forță este transmisă instantaneu la etrierele de frână. Pistoanele mari din interiorul etrierelor multiplică forța exercitată, împingând plăcuțele de frână în discurile de frână. În cazul etrierelor fixe, pistoanele împing plăcuțele din ambele părți. În cazul etrierelor mobile, pistonul împinge prima dată plăcuța de frână din interior ceea ce face ca întreg etrierul să se deplaseze și astfel aducând plăcuța din exterior spre și pe disc.

Etrierele de frână fixe sunt mai scumpe dar sunt și mai eficiente si mai fiabile în timp ce etrierele de frână mobile sunt suficient de fiabile pentru a compensa costurile de producție mai ieftine. Cu toate acestea etrierele de frână se pot defecta în câteva moduri diferite. Biroul de închirieri mașini Nova Rent a Car din Iași vă prezinte mai jos posibilele defecte care pot apărea la aceste etriere de frână:

  • Înțepenirea culiselor etrierului: La etrierele mobile, culisele etrier sunt componentele care cauzează cele mai multe probleme. Uzura accelerată a plăcuței de frână interioară este comună dar o culisă gripată exacerbează problema. Dacă culisa etrierului nu se poate mișca ușor poate conduce la o uzură mai mare a plăcuței de frână interioare, reducerea eficienței de frânare sau chiar lipsa de frânare totală cu plăcuța de frână din exterior. Pentru a rezolva această problemă este necesară curățarea culiselor etrier cu o perie de sârmă și ungerea acestora cu o vaselină pe bază de silicon. De asemenea este necesară înlocuirea garniturilor de cauciuc uzate pentru a preveni intrarea mizeriilor si a apei în interiorul culiselor.
  • Pistonul etrierului prezintă scurgeri: La etrierele fixe și mobile fiecare piston are o garnitură de cauciuc cu profil pătratic care menține presiunea frânării și trage pistonul înapoi puțin în momentul eliberării pedalei de frână. O garnitură de cauciuc externă ține apa și praful în afara carcasei pistonului. Datorită vârstei sau a instalării greșite, garniturile de cauciuc externe rupte ar putea lăsa praful și apă să intre în carcasa pistonului accelerând coroziunea. Dacă garnitura pistonului trece peste această coroziune atunci cel mai probabil se va distruge și scurgerile de lichid de frână nu vor întârzia să apară. Verificați dacă garniturile externe sunt sigilate, intacte și uscate. A nu se utiliza vaselină pe bază de silicon în această zonă pentru că nu este compatibilă cu lichidul de frână. Atunci când se decide recondiționarea etrierelor de frână trebuie avută în vedere curățarea și uscarea carcasei pistoanelor, înlocuirea tuturor garniturilor și lubrifierea acestora cu lichid de frână nou.
  • Plăcuțe de frâne înțepenite: Plăcuțele de frână intră aproape la fix în mecanismul de prindere pentru a evita mișcarea acestora și implicit producerea de zgomote rezultând un randament de frânare mai bun. Cu timpul, acumularea de praf și coroziunea reduc acest spațiu dintre plăcuțele de frână și mecanismul de prindere producând un blocaj al acestora. Aceste plăcuțe pot rămâne înțepenite pe disc producând o frecare continuă care duce la uzură rapidă, supraîncălzire și la scăderea eficienței de frânare. Acest lucru se rezolvă prin curățarea coroziunii, prafului și funinginii care s-au format în interiorul mecanismului de prindere aici incluzând clemele și arcurile. Se poate utiliza și o cantitate mică de vaselină specială anti blocaj, care rezistă la temperaturi înalte, pe pini și glisante.

Chiar dacă sunt alcătuite doar din câteva componente, etrierele de frână reprezintă o piesă critică a oricărui vehicul cu ajutorul cărora acestea pot frâna în mod controlat în situații diferite. Cunoașterea modului lor de funcționare îi va ajuta pe șoferi să ia decizii corecte în ceea ce privește întreținerea și repararea sau dacă este necesară deplasarea la un service.


Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:

0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro