iX Flow este SUV-ul cameleon de la BMW
BMW a creat prima mașină de serie capabilă să-și schimbe culoarea caroseriei. Producătorul auto bavarez a lansat acest concept la CES 2022 sub forma unui SUV electric numit iX Flow si cu toate că este departe de producția în serie, biroul de închirieri Nova Rent a Car din Iași vă prezintă cele mai importante detalii despre această tehnologie inovatoare.
Modelul concept BMW iX Flow aduce o tehnologie nemaiîntâlnită până acum în industria auto la o mașină de serie și anume capacitatea de a ași schimba culorile caroseriei folosind E Ink, tehnologia de hârtie electronică folosită în e-readere. La lansarea conceptului, iX Flow poate să-și schimbe culorile în alb sau negru, dar inginerul cercetător din cadrul companiei Stella Clarke spune ca mașină de serie va putea fi comandată în oricare două culori preferate de client.
Cum funcționează această tehnologie de cerneală electronică? Caroseria suv-ului electric iX Flow este învelită cu o hârtie de cerneală electronică electroforetică tăiată cu laser cu milioane de micro capsule de cerneală electronică, fiecare de diametrul unui fir de păr uman. Suprafața își schimbă culoarea atunci când stimularea de către un câmp electric aduce pigmenți de culori diferite la suprafața hârtiei. Plăcile foarte mari de hârtie electronică folosite pe caroseria modelului iX Flow ar fi suficiente pentru a construi mii de e-readere Kindle și are implicații pentru vehicule de servicii de urgență sau pentru clienții care doresc sa-și schimbe starea de spirit. Această tehnologie ar putea schimba chiar și procesul de design pentru designerii BMW care lucrează cu mare migală ani de zile pentru a surprinde esența mișcării pe care conceptul iX Fow îl oferă la apăsarea unui buton.
Unul din obstacolele majore în utilizarea hârtiei electronice pe mașini este nevoia de suprafețe plate. Pentru a rezolva problema suprafețelor rotunjite ale conceptului iX Flow, BMW a folosit laser pentru a tăia incizii în hârtia electronică astfel încât aceasta să poate fi înfășurată în jurul caroseriei. Peste hârtia electronică a fost aplicat un strat de lac transparent pentru a o proteja de elementele exterioare. De asemenea constructorul bavarez a îmbinat hârtia electronică în diferite forme care să permită desenarea dungilor GT sau pentru a permite roților să se „rotească” în culori, jantele își schimbă culoarea. Stella Clarke a declarat că aceste elemente schimbătoare îi dau șoferului libertatea de ași exterioriza diferitele fațete ele personalității de fiecare dată când conduc mașina. Cu toate că mașina este impresionantă, complexitatea cernelii electronice face ca aceasta să fie dificil de folosit, de exemplu capota a fost făcută de 20 de ori pe decupaje de carton până a ieșit corect.
Dacă alte tehnologii ca de exemplu cele de iluminat, Matrix LEDs, Faruri Laser sau OLED sunt reglementate și au nevoie de aprobări legislative, conceptul iFlow nu pare să fie afectat de obstacolele birocratice. Schimbarea culorilor folosește foarte puțină energie electrică iar odată ce culoarea a fost schimbată, consumul electric pentru menținerea acesteia este și mai mic. BMW explorează încă aplicabilitatea acestei tehnologii, de exemplu ar putea fi folosită pentru a desena siglele companiilor sau siglele mașinilor de poliție. De exemplu în viitor, mașinile din parcul auto al companiei noastre vor putea afișa pe caroserie sigla Nova Rent a Car și informații despre oferte de închirieri mașini în diferite culori la apăsarea unui buton. Ideea este la început și se va putea extinde spre alte cazuri de utilizare cum ar fi pe bord, pe consola centrală și chiar pe ornamentele portierelor. De exemplu, dacă este prea cald în interiorul mașinii (dacă bate soarele pe bord), schimbarea într-o culoare mai deschisă ar reflecta căldura mai bine și consumul climei ar fi mai mic. Invers, folosind culori închise într-un climat rece ar ajuta la o retenție mai eficientă a căldurii.
Deocamdată acest concept este la nivel de idee, multe lucruri trebuie rezolvate până iX Flow va putea să intre în producție de serie. Până acum singura suprafața de protecție transparentă găsită pentru cerneala electronică E Ink este un strat de lac care oferă o protecție bună la apă dar nu și la zgârieturi. Clarke și echipa sa au testat panourile de hârtie electronică la temperaturi minime de 0 grade și maxime de 70 de grade celsius iar rezultatele au fost satisfăcătoare. Temperatura și umiditatea reprezintă motive de îngrijorare astfel trebuie găsite limitele de temperatură și umiditate maxime precum și cele minime. E Ink dispune deja de tehnologie de hârtie care funcționează la temperaturi joase de -15 grade celsius iar combinația de culori este nelimitată din ceea ce știm până acum. Clarke spune că această tehnologie are capacitatea de a schimba fundamentele designului. Designul înseamnă a crea mișcare (în industria auto), dar cum ar fi dacă acest lucru poate fi făcut cu ajutorul culorilor?
Pentru rezervări NON-STOP vă rugăm să ne contactați:
0765.237.772
contact@nova-rentacar.ro